Moto & You

Poznaj świat motoryzacji

Wymień ogumienie, nie zwlekaj

Polskich kierowców nie obowiązuje przepis dotyczący wymiany letniego ogumienia na zimowe, mimo iż w wielu państwach europejskich taki nakaz funkcjonuje. Nie zmienia to jednak faktu, że gdy temperatura spada do +7 stopni Celsjusza, do warsztatów wulkanizacyjnych ustawiają się długie kolejki właścicieli samochodów chcących wymienić opony letnie na „zimówki”.

Pierścienie zabezpieczające
Demontaż opon letnich powinien wiązać się z przeglądem ich stanu, prawidłowo przeprowadzoną konserwacją oraz zabezpieczeniem miejsca w którym będą przechowywane do kolejnego sezonu. Przed założeniem opon zimowych, podobnie trzeba się im wnikliwie przyjrzeć. Na dużą uwagę zasługuje głębokość bieżnika.

Za bardzo płytki bieżnik powoduje, że szczególnie na mokrym podłożu samochód będzie zachowywał się nieadekwatnie do oczekiwań. W Polsce mamy przepisy, które wyraźnie mówią, że wysokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Eksperci zalecają jednak wizytę w serwisie ogumienia, kiedy bieżnik ma wysokość minimalną 4 mm, gdyż w zimie jazda samochodem poniżej takiej wartości może przynieść przykre konsekwencje.

W samochodach ciężarowych montaż ogumienia, jest czynnością o wiele bardziej skomplikowaną, która musi być wykonywana przez fachowców.

Czy taka tematyka zwróciła Twoją uwagę? Jeżeli tak, to dodatkowo zobacz ofertę akumulator 75ah, która odnosi się do omawianej sprawy, więc zapewne także Cię zainteresuje.

Do tego rodzaju prac wymagany jest bowiem profesjonalny sprzęt - np. narzędzia przykręcające pierścienie zabezpieczające - pierścienie do uszczelniania.

Koła są narażone na duże przeciążenia, toteż nieodpowiednio przykręcone mogą odpaść podczas jazdy. Nie wolno także przykręcić ich zbyt mocno. Przy przeprowadzaniu tego typu prac samochód musi być podniesiony i umocowany w bezpieczny sposób, zaś zakładanie kół powinno przebiegać sprawnie i zgodnie z zaleceniami producenta.

Trzeba również zainteresować się, czy opony nie mają niełatwo dostrzegalnych defektów na bokach, czy powierzchni samego bieżnika. Przed założeniem opon wskazane jest dokonać ich wyważenia oraz skontrolować ciśnienie, albowiem nieodpowiednio wyważone, sprawiają, iż zaczniemy odczuwać wibracje na kierownicy. Trudniej będzie zapanować nad kierownicą (). Koniecznie sprawdźmy stan wentyli - guma się starzeje stad wentyle co pewien czas wymagają wymiany.

Opublikowany przez Administrator w dniu 2022-03-08 12:27:37
Tagi: samochód, bieżnik, opona